perjantai 23. syyskuuta 2011

Pohjat auki!

Viime sunnuntai-iltana ilmestyi kaivuri tontille odottamaan seuraavaa aamua, ja silloin alkoi jännittää! Nimittäin kallio; minkälainen sieltä lopulta paljastuu, ja kuinka syvältä. Helpotus oli suuri, kun työ eteni ja alkoi näyttää siltä, että molemmat pystytään perustamaan saven päälle ilman louhimisia. Kallio on siinä saven alla lähellä nyt kaivettua pohjaa, autotallin kohdalla aika pinnassakin, mutta ei rakennusten kohdalla nouse missään liian ylös.

Kaivuri työssään



Talon pohja



Autotallin pohja





Tuossa oikealla näkyy kallio ajatellun talon nurkan kohdalla. Sen vuoksi talon paikkaa täytyi siirtää vähän autotalliin päin, rakennusten väliin jää nyt n. 9 metriä väliä. Paloturvallisuusmääräysten mukainen vähimmäisvaatimus on 8 metriä, tai jos on vähemmän, pitää tehdä paremmat palo-osastoinnit. Tulevan parkkipaikan kohdalla on pinnassa isoja, laakeita kiviä/kalliota, mutta maan pinta nousee täyttöjä tehtäessä vielä sen verran että ei haitanne mitään.

Eikä se vastaava mestari mitään paikkaa merkannut, sanoi vaan että kun ollaan näin haja-asutusalueella niin rakennuttaja merkkaa itse. Käytännöt vaihtelee siis, jossain merkkaa rakennustarkastaja, jossain taas muu rakennusvalvonnan toimija. Mutta, tämä on siitä hyvä että nyt voidaan vielä itse viilata paikkaa miten halutaan. Rak.tarkastajakin totesi aloituskokouksessa että "kun ei oo kaavaa, metri sinne tai tänne, ei oo suurta väliä kunhan ei tuu naapurin raja vastaan". Vastaavan käynnin jälkeen illalla sitten merkattiin paikkoja vesisateessa taskulampun kanssa. Tämä siksi että kaivuri seuraavana päivänä sai jatkaa kaivua suurinpiirtein niiltä kohdin mihin routaeristeet ulottuu. Huomenna olis tarkoitus vielä merkata tarkat paikat laserin kanssa.

Ensimmäinen salaoja =) Tulee tien pohjasta tuo vesi.



Viikolla tilattiin soraa, aikaisemmin tehdyn alustavan sopimuksen pohjalta toimitus onnistui seuraavalle päivälle. Tien pohjaan meni 5 rekkakuormallista (nuppi+kasetti) kiveä, suurin osa 0-100mm soraa, osaan tiestä myös pienempää. Tuolla pääsee jo rekat kulkemaan, projektin loppuvaiheessa sitten tasoitetaan pinta sepelillä. Lisäksi tuli kuorma salaojasoraa (=hiekkaa, jolla täytetään salaojien ympärystät ja myös sokkelin sisäpuolen hiekkatäyttöjä).



Etualalla 0-100mm soraa, takana hiekkakasa (ja vasemmalla näkyy pohjista kaivettua maata =)



Tänään oon viettänyt vapaapäivää shoppailemalla salaojien tarkistuskaivoja ja suojaputkia. Huomenna jatkuu tontilla =)

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti