Kattelin tuossa taas rakennuslupaamme ja tein sitä koskien kaupungille selvityksen autotallin paloseinästä. Päädyin siis uudestaan tutkimaan rakennusten palo-osastointivaatimuksia. Joskus kun niihin alunperin tutustuin, tuntui ensin vaikealta saada tietoa minkälaiset osastoinnit meille ihan käytännössä tarvitsee tehdä. Palotarkastaja ohjeisti, että meidän pitää tehdä autotalliin puuvaraston ja muun rakennuksen väliin paloseinä, joka ulottuu vesikattoon saakka EI 30-rakentein, ja räystään kohdalla tuuletusrako pitää katkaista B2, Si,d0 levyllä. Ja kun seinä tehdään tuolla rakenteella, autotallin sisäpinnat saavat olla luokkaa D-s2,d2.
Pohjanmaan pelastuslaitoksen sivuilta löytyi sitten selitykset noille koodeille ja muutakin tietoa, tämä on suora lainaus sieltä:
Eräiden rakennustarvikkeiden paloluokitus
Pohjanmaan pelastuslaitoksen sivuilta löytyi sitten selitykset noille koodeille ja muutakin tietoa, tämä on suora lainaus sieltä:
Eräiden rakennustarvikkeiden paloluokitus
A1-luokka
Kiviaineet
Teräs
Luja levy
Alumiini
Lasi
Kiviaineet
Teräs
Luja levy
Alumiini
Lasi
A2-s1,d0 tai B-s1,d0
Kipsilevy
Vuorivilla
Lasivilla
Korkeapainelaminaatti IKI- FA
Kipsilevy
Vuorivilla
Lasivilla
Korkeapainelaminaatti IKI- FA
C-s2, d1
Alkydispaklattu lastulevy
Korkeapainelaminaatti IKI
Melaminipinnoitettu lastulevy
Paperitapetti kipsilevyllä
Alkydispaklattu lastulevy
Korkeapainelaminaatti IKI
Melaminipinnoitettu lastulevy
Paperitapetti kipsilevyllä
D-s2, d2 Rakennuspuutavara
Kuitulevy
Vaneri 3mm
Kuitulevy
Vaneri 3mm
E-s1,d0
Lakattu puu
Huokoinen puukuitulevy
Lakattu puu
Huokoinen puukuitulevy
F Muovi
Paperi
Käytännössä teemme paloseinän kaksinkertaisella kipsilevyllä ja jätämme autotallin runkotolpille, muuta ei tarvita. Alun perin sinne oli piirretty tuulensuojalevyt, ilmansulkupaperit ja sisäpinnaksi kipsilevyt, mutta kun päätimme, että tallia ei lämpöeristetä (koskaan), tehtiin rakennusvaiheessa tämä päätös. Turha tehdä (ja maksaa) sellaista mitä ei tarvitse. Jos jotain olen oppinut rakentamisesta ja piirustuksista, niin sen, että niitä ei koskaan noudateta aivan tarkkaan, aina voi soveltaa jos määräykset täyttyvät. Ja hyvä niin, voi muuttaa suunnitelmia siltä osin kun se on järkevää.
Palotarkastaja suositteli jättämään talliin alun perin suunnitellun kevyen väliseinän paikalleen ja osastoimaan senkin, koska muuten varaston käytölle tulee rajoituksia. Jätimme sen kuitenkin pois, jolloin varasto on autotallin kanssa paloteknisesti samaa tilaa. Mikä tarkoittaa, että varastoa ei ole esim. lupa käyttää verstaana, eikä siellä saa säilyttää huomattavaa määrää palokuormaa. Siellä kuitenkin saa pitää peräkärryä, polkupyöriä, muita urheiluvälineitä yms, yhdet vaihtorenkaat per auto, nestekaasua 25 kg ("Kaasupullot"-merkinnän kanssa) sekä syttyviä/helposti syttyviä kaasuja ja nesteitä 60 litraan saakka. Meidän tapauksessa nuo syttyvät olisivat lähinnä vernissaa ja ehkä ruohonleikkuribensaa. Tosin käytämme moottoritonta kelaleikkuria, eikä aikomuksena kyllä ole vaihtaa mihinkään muuhun. Kun työmatkaa ajelee autolla puuduksiin saakka, mikään liikunta ei ole liikaa ;)
Paperi
Käytännössä teemme paloseinän kaksinkertaisella kipsilevyllä ja jätämme autotallin runkotolpille, muuta ei tarvita. Alun perin sinne oli piirretty tuulensuojalevyt, ilmansulkupaperit ja sisäpinnaksi kipsilevyt, mutta kun päätimme, että tallia ei lämpöeristetä (koskaan), tehtiin rakennusvaiheessa tämä päätös. Turha tehdä (ja maksaa) sellaista mitä ei tarvitse. Jos jotain olen oppinut rakentamisesta ja piirustuksista, niin sen, että niitä ei koskaan noudateta aivan tarkkaan, aina voi soveltaa jos määräykset täyttyvät. Ja hyvä niin, voi muuttaa suunnitelmia siltä osin kun se on järkevää.
Palotarkastaja suositteli jättämään talliin alun perin suunnitellun kevyen väliseinän paikalleen ja osastoimaan senkin, koska muuten varaston käytölle tulee rajoituksia. Jätimme sen kuitenkin pois, jolloin varasto on autotallin kanssa paloteknisesti samaa tilaa. Mikä tarkoittaa, että varastoa ei ole esim. lupa käyttää verstaana, eikä siellä saa säilyttää huomattavaa määrää palokuormaa. Siellä kuitenkin saa pitää peräkärryä, polkupyöriä, muita urheiluvälineitä yms, yhdet vaihtorenkaat per auto, nestekaasua 25 kg ("Kaasupullot"-merkinnän kanssa) sekä syttyviä/helposti syttyviä kaasuja ja nesteitä 60 litraan saakka. Meidän tapauksessa nuo syttyvät olisivat lähinnä vernissaa ja ehkä ruohonleikkuribensaa. Tosin käytämme moottoritonta kelaleikkuria, eikä aikomuksena kyllä ole vaihtaa mihinkään muuhun. Kun työmatkaa ajelee autolla puuduksiin saakka, mikään liikunta ei ole liikaa ;)
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti